USG Jamy brzusznej

jest najbardziej popularną i mającą szerokie zastosowanie w diagnostyce chorób metodą obrazowania wnętrza ciała. Badanie jest nieinwazyjne, bezpieczne i nie ma istotnych przeciwwskazań do jego przeprowadzenia, dlatego może być powtarzane w krótkich odstępach czasowych.

Wskazania do badania

• diagnostyka dolegliwości bólowych jamy brzusznej,
  • choroby wątroby, pęcherzyka żółciowego, dróg żółciowych,
  • choroby trzustki , w tym cukrzyca, zaburzenia trawienia,
  • choroby śledziony i węzłów chłonnych,
  • choroby naczyń krwionośnych jamy brzusznej.

Przygotowania do badania

Największą przeszkodą w prawidłowej ocenie narządów jamy brzusznej jest zaleganie treści pokarmowej i gazu w żołądku, dwunastnicy i jelitach.

Co najmniej 6 godzin przed badaniem nie można nic jeść, dopuszcza się picie niegazowanej wody.

• Nie należy też żuć gumy ani palić papierosów.
  • Pacjenci przyjmujący leki – mogą to zrobić, popijając je niegazowaną wodą, nie później jednak, niż 1 godzinę przed badaniem.
  • Pacjenci z tendencją do wzdęć – powinni zachować lekkostrawną dietę już dwa dni przed badaniem -W dniu poprzedzającym badanie należy przyjmować

Espumisan 3 x dziennie po 3 do 4 kapsułek (środek odgazowujący – dostępny w aptece bez recepty).
Na badanie należy (w miarę możliwości) przynieść wyniki poprzednich badań USG danej okolicy, lub wyniki innych badan – dotyczących tego problemu.

Badanie jest niebolesne i nie ma żadnych przeciwwskazań do jego wykonania (nawet w ciąży).

USG układu moczowego i gruczołu krokowego /prostaty/

Wskazania do badania

• Bóle, częste oddawanie moczu,
  •  zmiany pourazowe,
  • kamica nerkowa, pęcherza,
  • prostata (u mężczyzn).

Przygotowania do badania USG układu moczowego i prostaty

Badanie USG układu moczowego obejmuje ocenę nerek i pęcherza moczowego, a u mężczyzn również ogólną ocenę prostaty (czyli gruczołu krokowego). Ocena nerek nie wymaga szczególnego przygotowania, ale aby ocenić pęcherz moczowy, wymagane jest jego wypełnienie w możliwie maksymalnym stopniu. Dopiero w takich warunkach można ocenić jego kształt oraz grubość i zarysy ścian.
Aby spełnić te warunki, pacjent powinien stawić się na badanie z pełnym pęcherzem, co najmniej jedną godzinę po wypiciu 1 do 1,5 litra niegazowanych płynów. Czas potrzebny na wytworzenie odpowiedniej ilości moczu jest równie ważny co ilość wypitych płynów.
Prawidłowo wypełniony pęcherz pozwala również ocenić prostatę, w przeciwnym wypadku gruczoł ten jest przesłonięty przez gaz w jelitach.
Po pierwszej części badania, pacjent wychodzi do łazienki aby opróżnić pęcherz i wraca na badanie ewentualnego zalegania moczu.

poniedziałek – piątek 8.00 – 20.00

tel. 664 531 360